01 mar 2021

Comunicat de la Junta de Govern ICAVIC 01/03/2021 Judici Sindicatura Electoral

La Junta de Govern de l’Il·lustre Col·legi d’Advocats de Vic, en relació al judici als membres de la Sindicatura Electoral de Catalunya, MANIFESTA:

El dia 2 de març de 2021 es celebra la primera de les sessions del judici contra els que foren membres de la Sindicatura Electoral de Catalunya, escollits per majoria absoluta pel Parlament de Catalunya d’entre juristes i politòlegs de reconegut prestigi i experiència.

La Fiscalia, promotora de la querella i que demana per a tots ells una pena de dos anys i nou mesos de presó, una d’inhabilitació i multa, els acusa d’haver comès un delicte de desobediència i un delicte d’usurpació de funcions - inicialment també un delicte de malversació - per haver acceptat l’encàrrec del Parlament de Catalunya de formar part d’aquest òrgan dotat d’independència i neutralitat creat per garantir la transparència i l’objectivitat del procés electoral així com l’efectiu exercici dels drets electorals en el marc del referèndum celebrat el dia 1 d’octubre de 2017 a Catalunya.

La Sindicatura Electoral de Catalunya va dissoldre’s per la renúncia dels seus membres l’endemà mateix que el Tribunal Constitucional els imposés directament, per primera vegada en la història d’aquest Alt Tribunal, una multa diària de 12.000 €, pocs dies abans de la celebració del referèndum. Varen ser finalment observadors internacionals els que van garantir la transparència i objectivitat de la votació.

És la primera vegada a Europa que als membres d’una Sindicatura Electoral se’ls demana pena de presó pel simple fet de formar-ne part.

A les portes del referit judici, que considerem que va més enllà de motivacions d’ordre estrictament jurídic, fem públic el nostre ple suport als exsíndics Marta Alsina, Josep Pagès, Marc Marsal, Jordi Matas i Tània Verge, a la vegada que denunciem amb fermesa la situació injusta a la que han d’enfrontar-se.

Ens solidaritzem amb les seves famílies i també amb els integrants de la comunitat universitària, a la que la majoria dels exsíndics pertanyen. També amb el Col·legi d’Advocats de Girona, del que Marta Alsina n’és la Vicedegana.

Ens adherim, igualment, a les mostres de suport que els cinc exsíndics han rebut i continuen rebent des de tots els àmbits (polític, social, acadèmic, cultural, econòmic, etc.), tant de dins com de fora de les nostres fronteres, i, en especial, de les dues principals Associacions de Ciència Política del món com ho són l’Americana i la Britànica, així com de l’Institut d’Estudis Catalans, dels Claustres de totes les Universitats públiques de Catalunya, de la Secretaria d’Universitats i Recerca, i de més de 15.000 acadèmics de tot el món, que han exigit l’immediat arxiu de la causa.

Volem recordar que els drets de la llibertat de càtedra - de la que la transferència de coneixement n’és una de les expressions -, la participació política i la llibertat d’expressió són manifestacions directes del principi democràtic, reconegut com és sabut en la Constitució Espanyola com a un dels principis essencials sobre els que ha de fonamentar-se l’Estat.

Volem així mateix fer palès que el nostre Col·legi no deixarà mai de promoure i defensar els drets humans i les llibertats, finalitat aquesta que té estatutàriament atribuïda.

Finalment, ens sumem a les veus cada cop més majoritàries que reiteren una i altra vegada que la judicialització de la política no és ni pot ser mai el camí per resoldre el conflicte polític que des de fa temps viu el nostre país, conflicte que només pot ser resolt des de l’àmbit de la política i la concòrdia i no des de l’àmbit dels Tribunals.

Vic, a 1 de març de 2021